سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ماساژ درمانی چیست و استفاده از صندلی ماساژور چه فوایدی دارد

ماساژ درمانی چیست و استفاده از صندلی ماساژور چه فوایدی دارد

ماساژ درمانی عبارتست از دست ورزی بر روی بافت های نرم بدن. این درمان به رهایی از استرس و فشار عضلانی و درد ناشی از صدمات و سرعت بهبود ناراحتیهای حاد و مزمن کمک می کند. امروزه میلیونها نفر در سراسر جهان از این روش به عنوان یک روش مراقبت بهداشتی استفاده می کنند که یکی از روش های استفاده از ماساژ استفاده از صندلی ماساژ می باشد. .

تاریخچه ماساژ درمانی چیست

تاریخچه این درمان به حدود 2700 سال قبل از میلاد برمی گردد . در متن کتاب امپراطور زرد (کتاب مرجع طب داخلی چین) برای درمان فلج و تب و لرز به ورزش، ماساژ پوست و عضلات و نیز تمرینات بر روی دست و پا توصیه شده است. بقراط در حدود 400 سال قبل از میلاد ضرورت استفاده از مالش را به عنوان یک درمان بخصوص در درمان آسیبهای ورزشی و جنگی ، به پزشکان گوشزد کرد. اسناد قدیمی دال بر استفاده ژاپنی ها و نیز سایر تمدنها نظیر مصر، روم و عرب از ماساژ درمانی موجود است.

ماساژ درمانی به شیوه نوین و علمی، توسط هنریک لینگ (1839-1776) بر پایه ماساژ و ورزش  و با استفاده از وسیله هایی مانند صندلی ماساژور بنیان نهاده شد.

دو برادر پزشک امریکایی به نام جورج و چارلز تیلور پس از تحصیل در سوئد ، در سال 1850 این رشته را به امریکا معرفی نمودند .

سبکهای مختلف ماساژدرمانی کدامند؟

امروزه بالغ بر 80نوع مختلف ماساژ و کار بر روی بدن وجود دارد .این تکنیک ها به پنج گروه تقسیم می شوند:

ماساژ سنتی اروپایی: شامل متدهایی بر اساس فیزیولوژی و آناتومی طب غرب ی. پنج تکنیک دست ورزی بافت های نرم بدن در آن مورد استفاده قرار می گیرند .

ماساژ معاصر غربی: این روش نیز بر پایه روشهای مدرن آناتومیک شامل تکنیکهای دست ورزی فراتر از چارچوب ماساژ سوئدی بنا شده است وشامل ماساژ عصبی، ماساژ ورزشی و میوتراپی می باشد.

نوع دیگر ماساژ های خانگی هستند که با کمک صندلی ماساژ انجام می شوند.

ماساژ در روشهای اصلاح حرکت و ساختار:

این تکنیکها بر ساختار و حرکت بدن تأکید دارند .این روشها بدن را با کمک وزن و با دست ورزی بر روی بافتهای نرم و یا اصلاح الگوهای غلط حرکتی ، سازماندهی و کامل می کنند. نمونه های آن عبارتند از: هلر ورک، رولفینگ، فلدن کرایس و تکنیک الکساندر.

ماساژ شرقی:

تکنیکهای ماساژ شرقی بر اساس اصول طب سنتی چین بنا شده و انرژی حیاتی را که معتقدند در کانال های غیر قابل رؤیت در بدن جریان دارد تجدید می کنند .این متد ها شامل طب فشاری و شیاتسو می باشند. این روش ها را امروزه در دنیای تکنولوژی و دنیای جدیدی که گاهی دسترسی به روش های سنتی امکان پذیر نیست با صندلی ماساژور پیاده سازی میکنند.

متدهای انرژی- پایه:

این متدها که در طب سنتی چین یافت نمی شوند، منجر به اثر بر روی حوزه انرژی که درون و اطراف بدن را احاطه کرده ،می شوند .این کار هم با فشار و دست ورزی بر روی جسم وهم از طریق عبور دست از میان یا درون حوزه انرژی بدن صورت می گیرد. نمونه های روش های انرژی عبارتند از: درمان قطبی، لمس شفابخش و ریکی.

بسیاری از ماساژدرمانگر ها ترکیبی از روش های فو ق را بر اساس وضعیت بیمار اعمال می کنند. در برخی موارد نیز پس از انجام ماساژ صندلی ماساژور را پیشنهاد میکنند.